Zunanji pomnilniki (magnetni disk, magnetne kartice, feritni pomnilnik) imajo kapaciteto do 100 milionov znakov in omogo- čajo direkten dostop. do podatkov. Programiranje v postopkovnih jezikih (ALGOL, FORTRAN, PL/I, COBOL), ki so že blizu naravnim jezikom, pa predstavlja novo fazo v procesu približevanja raču- nalnika uporabniku: Na računalnike te generacije je možno prik- ljučevati pasivne dislocirane terminalhe enote, medtem ko se računalniki na prehodu iz III. v IV. generacijo že lahko ' povezu- jejo v aktivne računalniške-.mreže. ' Uporabne možnosti računalnika s takimi lastnostmi so zelo velike. Sposobnost teh naprav, da izredne hitro, zanesljivo iri natančno opravijo vrsto zapletenih operacij, s pridom uporabljajo na naj- različnejših področjih. Najbolj pogosta in množična je uporaba . računalnikov v gospodarstvu, saj je 4/5 računalnikov instaliranih v gospodarskih organizacijah. Tu se računalniki uporabljajo pred- vsem v procesu avtomatizacije upravljanja socio-tehničnih siste- mov. Računalnik je najbolj zapletena naprava kar jih je človek izdelal, a je manipuliranje z rijim razmeroma enostavno. Mnogo težji je po- stopek priprave nekega problema oz. področja za obdelavo z. raču- nalnikom. Najbolj kompleksna in najtežavnejša naloga pa je izde- lava avtomatiziranega informacijskega sistema za upravljanje socio-tehničnih sistemov. Do danes je znanih kakih 60 poizkusov izdelave "totalnega" informacijsko-upravljalskega sistema, ven- dar nobeden od teh ni verificiran v praksi. Po drugi strani pa so znane uspešne. realizacije avtomatiziranega upravljanja zelo kompleksnih tehničnih sistemov (npr. projekti vesoljskih raziskav) in uspešna uporaba računalnikov pri netehničnih projektih (npr. učenje s pomočjo računalnika). Vidimo torej, da je področje, kjer se računalniki največ uporabljajo (gospodarstvo), najmanj priprav- ljeno na miselne, metodološke, strokovne in organizacijske spre- membe, ki so posledica uvajanja računalnika v informacijski proces. V infantilni fazi 'so računalniku pripisovali skoraj mistične dimenzije. 'Znani "mit o računalniku je izviral iz.dejstva, da uporabnik (točka A, slika l) ni vedel nič o računalništvu (točka B, slika l), računalniški strokovnjak pa ni poznal problematike upo- rabnika. Danes vemo;.:da je učinkovito izkoriščanje. zmogljivosti računalnika možno le z načrtnim sodelovanjem strokovnjakov različ- nih profilov (področje med A in B, slika l). Na področju informa- cijskih sistemov je'izdelana že dokaj fina gradacija med A in B na srednji, višji in viscki stopnji izobrazbe, saj je znanih 193 različnih strokovnih profilov od problemskega analitika (področje A) do sistemskega programerja, (področje B). Izobraževanja s področja računalništva in informatike se deli na: 1. redno šolanje strokovnjakov iz področja informatike (področje II, slika l) in računalništva (področje III, slika 1) na srednji, višji in visoki stopnji.