Zunanji pomnilniki (magnetni disk, magnetne kartice, feritni pomnilnik) imajo kapaciteto do 100 milignov znakov in omogo- čajo direkten dostop do podatkov. Programiranje v postopkovnih jezikih (ALGOL,.FORTRAN, PL/I, COBOL), ki so že blizu naravnim jezikom, pa predstavlja novo fazo v procesu približevanja raču- nalnika uporabniku. Na računalnike te generacije je:možno prik- ljučevati pasivne dislocirane terminalne enote, medtem ko se računalniki na prehodu iz III: v IV. generacijo že lahko povezu- jejo v.aktivne računalniške mreže. H s Uporabne možnosti računalnika s takimi lastnostmi so zelo velike. Sposobnost teh naprav, da izredno hitro, zanesljivo in natančno opravijo vrsto zapletenih operacij. s pridom uporabljajo na naj- različnejših področjih. Najbolj pogosta in množična je uporaba računalnikov v gospodarstvu, saj je 4/5 računalnikov instaliranih v gospodarskih organizacijah. Tu se računalniki uporabljajo pred- vsem v procesu avtomatizacije upravljanja socio-tehničnih siste- mov. Računalnik je najbolj zapletena naprava kar jih je človek izdelal, a je manipuliranje z njim razmeroma enostavno. Mnogo težji je po- stopek priprave nekega problema oz. področja za obdelavo z raču- nalnikom. Najbolj kompleksna in najtežavnejša naloga pa je izde- lava avtomatiziranega informacijskega sistema za upravljanje socio-tehničnih sistemov. Do danes je znanih kakih 60 poizkusov izdelave "totalnega" informacijsko-upravljalskega sistema, ven- dar nobeden od teh ni verificiran v praksi. Po drugi strani'pa so znane ' uspešne realizacije avtomatiziranega upravljanja zelo kompleksnih tehničnih sistemov (npr. projekti vesoljskih raziskav) in uspešna uporaba računalnikov pri netehničnih projektih (npr. učenje s pomočjo računalnika). Vidimo torej, , da je področje, kjer se računalniki največ uporabljajo (gospodarstvo), najmanj priprav- ljeno na miselne, metodološke, strokovne in organizacijske spre- membe, ki so posledica uvajanja računalnika v informacijski. proces. V infantilni fazi sc računalniku pripisovali skoraj mistične dimenzije. Znani "mit o računalniku je izviral, iz dejstva, da uporabnik (točka A, slika 1) ni vedel nič o računalništvu (točka B, slika l), računalniški strokovnjak pa ni poznal problematike upo- ' rabnika. Danes vemo, da je učinkovito izkoriščarije zmogljivosti računalnika možno le z načrtnim sodelovanjem strokovnjakov različ- nih profilov (področje med A in B, slika 1): Na.področju informa- cijskih,sistemov je izdelana že dokaj fina gradacija 'med A in B na srednji; višji in visoki stopnji izobrazbe, saj je znanih 19. z različnih strokovnih profilov .od problemskega.:analitika (področje A) do sistemskega programerja (področje B). ii na : ' H . ha a E 4 ".., H . . . M 4 . | .. Izobraževanja s področja računalništva in informatike se deli na: 1. redno šolanje strokovnjakov iz področja informatike (področje II, slika l) in računalništva (področje III, slika 1) na srednji, višji in visoki stopnji.